Z CHAOSU SZTUKA

NAJWIĘKSZA SERIA REPORTAŻY O POLSKIEJ CHOREOGRAFII

Malarz ma do czynienia z pustym płótnem, poeta z białą kartką, muzyk z instrumentem… A jak to jest w przypadku choreografów? Ci zaczynają z pustą sceną i kilkoma osobami, których ciała mają wypełnić przestrzeń swoim ruchem. Ale jak to się dzieje, że z nieuporządkowanych elementów wyjściowych konstruowany jest spektakl teatru tańca? O to, jak można przekształcać ruch, pytamy choreografów i choreografki Polskiej Sieci Tańca 2020. Dopytujemy ich o to, jak pracują z kompozycją sceniczną, z muzyką, światłem i kostiumem, a także zadajemy ważne pytanie: czym jest dla nich choreografia? Robimy to w kontekście spektakli, które prezentują oni w ramach Polskiej Sieci Tańca 2020. W ten sposób chcemy pokazać odbiorcom, jak tworzenie spektaklu tańca wygląda za kulisami, a także pozwolić im wejść jeszcze głębiej w świat choreografów - ich uczuć, myśli i inspiracji.

Odcinek 10 | Fabula Rasa

wywiad z Maciejem Kuźmińskim, Ilona Binarsch i Zbigniewem Kozubem

Jak skrajności mogą w harmonijny sposób zderzyć się w choreografii, scenografii i muzyce? Dlaczego „Fabula Rasa” jest wyjątkowo trudna do zatańczenia? Co to znaczy, że spektakl jest „do odkrycia”, a nie do oglądania?

W odcinku dziesiątym, wieńczącym pierwszą serię cyklu „Z chaosu sztuka” zapraszamy Was na opowieść o spektaklu Polskiego Teatru Tańca „Fabula Rasa” w choreografii Macieja Kuźmińskiego. Twórca opowie o swojej autorskiej technice ruchu Dynamic Phrasing oraz metodach choreograficznych. Gościmy także Ilonę Binarsch, która przybliży genezę pomysłu na minimalistyczną scenografię oraz efektowne wizualnie kostiumy – kożuchy. Po raz pierwszy w serii porozmawiamy też z kompozytorem (Zbigniew Kozub) na temat tworzenia muzyki do spektaklu teatru tańca – m.in. o jego doświadczeniach z pracy nad wielokrotnym reinterpretowaniem muzyki Stanisława Moniuszki. Nie zabraknie anegdot o tym, jak współpracuje się artystom ze sobą oraz jakimi sposobami przekonują się do swoich śmiałych projektów i wizji. Dowiemy się też, jaki efekt chcieli wywrzeć na widzu oraz w jaki sposób ma im w tym pomóc abstrakcyjny, formalny ruch tancerzy.

Odcinek 9 | Intercepted / Przechwycone

wywiad z Wojciechem Mochniejem

Jak tworzy się ruch pod konkretną tematykę? Czego można nie lubić w pracy choreografa?

W dziewiątym odcinku serii rozmawiamy z Wojciechem Mochniejem – artystą dzielącym życie i twórczość pomiędzy Kanadą a Polską. Ostatni jego spektakl w naszym kraju to „Intercepted/Przechwycone” wykonywany przez Kielecki Teatr Tańca. Artysta opowie o początkach współpracy z kieleckim zespołem, o tym, skąd pojawił się tytułowy temat przechwycenia oraz jak tworzy się scenografię i oświetlenie zanim spotka się z zespołem. Dowiemy się też, dlaczego ciężko jest być choreografem i jakie wymagania stawiane są tancerzom w nowym projekcie. Zapraszamy do obejrzenia!

Odcinek 8 | TAB' Nowy Początek

wywiad z Joanną Czajkowską

Co to znaczy, że muzyka do spektaklu ma być „bardziej kwaśna”? Co może zawierać się w scenariuszu do spektaklu teatru tańca?

To już ósme spotkanie pod tytułem „Z chaosu sztuka”. Spotykamy się z Joanną Czajkowską, która opowie o swoim spektaklu „TAB Nowy początek” wykonywanym przez Sopocki Teatr Tańca. Obejrzyjcie, jeśli ciekawi Was, jak można przełożyć na spektakl (zarówno na jego warstwę ruchową, jak i kompozycyjną) filozofię wschodu i nauki społeczne. Posłuchajcie, jeśli zastanawiacie się, dlaczego tancerze w środku pokazu pozostawiają scenę pustą i oddają przestrzeń malarskiej wizualizacji. A przede wszystkim – obejrzyjcie, jeśli chcecie poczuć trochę letniego sopockiego słońca i przyjemności z ruchu, które stanowiły sporą inspirację do tworzenia dla naszej dzisiejszej choreografki.

Odcinek 7 | Carme(n)love

wywiad z Małgorzatą Ziółkowską

Jak połączyć flamenco, taniec jazzowy i taniec współczesny? Jak rozumieć zagadnienie wirtuozerii u tancerza?

W siódmym odcinku serii „Z chaosu sztuka” przenosimy się w świat Carmen – bohaterki opery spektaklu Carme(n)love Małgorzaty Ziółkowskiej, w wykonaniu Kieleckiego Teatru Tańca. Choreografka opowie skąd czerpie inspirację i jak pracowało jej się z muzyką Georgesa Bizeta czy Rodina Shchedrin. Porozmawiamy z nią także o procesie tworzenia spektaklu, oraz o granicach wolności artystycznej tancerzy. Nie zabraknie także pytania o to, czym dla Małgorzaty Ziółkowskiej jest choreografia. Odpowiedź może Was zaskoczyć.

Odcinek 6 | Plateau

wywiad z Maciejem Kuźmińskim, Paulem Bargetto i Iloną Binarsch

Jak z wyznania na Instagramie tworzy się scenę spektaklu? Czym jest ten specjalny rodzaj śmiechu i jak może wyglądać połączenie tańca i teatru, w spektaklu napiętym „jak lina linoskoczka” czy „guma w za małych majtkach”?

W odcinku szóstym serii Z chaosu sztuka gościmy twórców Plateau – Ilonę Binarsch, Macieja Kuźmińskiego i Paula Bargetto. Z tej dynamicznej rozmowy wyłania się intrygujący obraz trójki współpracujących ze sobą artystów, a także procesu twórczego, który był nie mniej ciekawy niż sam spektakl. Zaproszeni goście opowiedzą o inspiracjach rozciągających się od teorii spiskowych do filozofii Baumana i Deleuze'a, o sięganiu do różnych stylów tanecznych podczas kreowania ruchu, a także o trudnościach wiążących się z tak równościowym podejściem do tworzenia spektaklu. Dowiemy się też, dlaczego Plateau musiało powstać bez scenariusza oraz dlaczego do tej pory dzieło zostało zaprezentowane jedynie 4 razy.

Odcinek 5 | If / Then

wywiad z Mikołajem Karczewskim, Anną Żak oraz Konradem Kurowskim

Czy spektakl może być grą? A jeśli tak, to jaką rolę odgrywają w nim performerzy?

Zapraszamy na piąty odcinek serii Z chaosu sztuka, czyli rozmowę o spektaklu „If / Then” Lubelskiego Teatru Tańca, dla którego choreografię stworzył Joe Alter. O przedstawieniu opowiedzą tańczący w nim Mikołaj Karczewski i Anna Żak, a także pełniący funkcję producenta Konrad Kurowski. Porozmawiamy między innymi o tym, na ile spektakl ten jest improwizowany oraz jakie zasady nim rządzą. Zastanowimy się też, dlaczego do stałej grupy tancerzy warto wprowadzić czasem kogoś „obcego”, a także czym charakteryzowała się praca z Joem Alterem. Zapraszamy do słuchania!

Odcinek 4 | Real Love

wywiad z Elwirą Piorun oraz Aleksandrą Krajewską

Czy możliwe jest zastąpienie tancerza w spektaklu, czy jest to jednak tworzenie roli od nowa? Jak przygotowują się tancerze różnych pokoleń i jak zbliżyć ich do siebie by stanowili zespół?

Przedstawiamy czwarty odcinek serii reportaży "Z chaosu sztuka". Tancerki Elwira Piorun i Aleksandra Krajewska opowiadają w nim o procesie pracy nad spektaklem Real love Teatru Tańca Zawirowania, stworzonym przez hiszpańskiego choreografa Daniela Abreu.
Wyjaśnią, w jaki sposób pojawiały się kolejne elementy przedstawienia, od scenografii po muzykę. Opowiedzą też o kreowaniu postaci w spektaklu teatru tańca, o szukaniu ruchu w improwizacji, a także o sposobach pracy wspomnianego choreografa. Nie zabraknie też ciekawostek na temat nagłych inspiracji, które ostatecznie trafiają na scenę. Zapraszamy do oglądania!

Odcinek 3 | Lullaby for the Restless

wywiad z Aleksandrą Krajewską

Jak to jest być młodym twórcą tańca współczesnego w Polsce? Ile czasu tworzy się 10-minutowe solo? W trzecim już reportażu serii „Z chaosu sztuka” rozmawiamy z Aleksandrą Krajewską. Tancerka i choreografka opowie o swoim solo „Lullaby for the Restless” – o tym, jak przebiegał proces jego powstawania oraz dlaczego sięgnęła w nim po tak bardzo fizyczny rodzaj ruchu. Odpowie też na pytanie, dlaczego czasem zewnętrzne oko mentora może być pomocne w pracy artystycznej, a także co najbardziej zainspirowało ją podczas jej zagranicznych studiów tańca.

Odcinek 2 | Manhattan

wywiad z Dominiką Wiak i Danielą Komęderą-Miśkiewicz

Jak oddać ruchem poczucie zagrożenia? Jak przełożyć bombę atomową na kostium? W reportażu z Danielą Komęderą-Miśkiewicz i Dominiką Wiak, autorkami spektaklu „Manhattan”, porozmawiamy na temat tego, jak tworzy się w duecie i jakie są plusy i minusy takiej wspólnej pracy. Dowiemy się też, dlaczego artystki sięgnęły w swoim projekcie po tak poważne tematy, jak bomba atomowa, stan wojny czy poczucie zagrożenia. Twórczynie opowiedzą także o ich współpracy z muzykami, wzajemnym inspirowaniu się i przenikaniu ról na scenie. Oczywiście nie zabraknie też pytania o to, czym jest choreografia i czy aby na pewno jest porządkowaniem chaosu. A jeśli tak, to czy warto ten chaos porządkować?

Odcinek 1 | FearLess

wywiad z Gosią Mielech

Czy jest coś, czego można bać się w tańcu albo choreografii? Jak porusza się strach? W reportażu o spektaklu „FearLess” (w dowolnym tłumaczeniu „Bez strachu”) autorstwa Gosi Mielech porozmawiamy między innymi o tym, jakie wyzwania niesie za sobą praca solowa i jak artystka sobie z nią radzi. Wypytamy Gosię o jej metody twórcze, inspiracje oraz nietypową tematykę dzieła. Odbędziemy też krótką podróż do miejsc, w których uczyła się tańca i z których czerpała wiedzę na temat ruchu. Nie zabraknie pytań o choreografię oraz o sposobach współpracy z artystami realizującymi kostium, światło i muzykę. To wszystko dopełnią fragmenty spektaklu. Zapraszamy.

Realizatorzy I serii Z chaosu sztuka

Paweł-Szymkowiak-fot.-A.-Joachimiak

operator, montażysta

fot. Aleksander Joachimiak

pomysłodawca, producent, redaktor naczelny

Jeglorz 3

reporterka, redaktorka pomocnicza

Przestrzeń udostępnił

Rozbark-logo-4

Zrealizowano z środków

PST-logos-stripe-1