The Vessel

Krakowskie Centrum Choreograficzne - Nowohuckie Centrum Kultury I Karolina Kraczkowska

Archetypowe naczynie według Junga definiuje sposób postrzegania własnej tożsamości. To matryca naszej psychologicznej koncepcji definiowania siebie i stosunku do świata. Tworzy strukturę zrozumienia naszej ucieleśnionej tożsamości. Alchemiczne naczynie to obraz tożsamości naszego ciała. Poprzez prosty gest odgraniczenia, naczynie chroni to co się w nim mieści.

Naczynie musi być solidne, aby zabezpieczyć to co znajduje się w środku przed wyciekiem na zewnątrz. Bez solidnego naczynia, nie może nastąpić proces transformacji.

Zbyt mocne bodźce mogą nadwyrężyć jego strukturę. Spiesznie naprawiamy powstałe w nim rozszczelnienia, nie doceniając konstruktywnych wartości płynących z chaosu. W ten proces wpisany jest upadek i dezintegracja. Jednak bez umiejętności odpuszczania nie dowiemy się co oznacza rozpad i integracja na nowo.

Upaść i zostać złapanym. Bez rozmiękczania granic, w zbyt ciasnym naczyniu nie ma wystarczającej przestrzeni na integrację nowych materii i doświadczeń.

Naturalnie struktury sztywnieją, aby finalnie się rozpaść. Naczynie ma swój określony ograniczony cykl życia, który należy uszanować. Naczynie potrzebuje solidnego budulca, aby zabezpieczyć znajdującą się w niej materię przed wycieknięciem na zewnątrz.

Naczynia mają naturę hybrydową. Pełnią funkcję rytuałów przejścia prowadzących do samopoznania. Naczynie motywuje pytanie czy jest to teraz moment niszczenia, odbudowy, naprawy czy uzupełniania je o nową, cenną materię?

Naczynia mają naturę hybrydową. Pełnią funkcję rytuałów przejścia prowadzących do samopoznania. Naczynie motywuje pytanie czy jest to teraz moment niszczenia, odbudowy, naprawy czy uzupełniania je o nową, cenną materię?

"Również w pracy Karoliny Kraczkowskiej istotną rolę odgrywa obraz i skojarzenia, jakie za sobą niesie. W THE VESSEL, solowym spektaklu artystki (wsparcia dramaturgicznego udzielił Kraczkowskiej Maciej Sado), pobrzmiewają echa Jungowskich archetypów, a zwłaszcza, pojawiającego się w opisie spektaklu, archetypu (ciała jako) naczynia, które można napełnić i które jednocześnie ogranicza, otwiera i zamyka w pewnych granicach. Choreografka w trakcie rozmowy z widzami przyznała, że w procesie wspierała się snami i intuicją, zatem łączy strategie choreograficzne z elementami psychoanalizy czy psychologii procesu. W efekcie tej syntezy, oglądamy na scenie „śniące ciało”, transformujące, zmienne, podobnie jak archetypy, dynamiczne i niestałe. Tancerka włącza nieprzewidywalne elementy w strukturę działania, uruchamia konkretny ruch, żeby zaraz poszukać w nim transformacji, zaskakuje przyjętymi kierunkami działania. Uplastyczniona w tańcu przestrzeń – Kraczkowska wybiera to oddalenie, to bliskość do widzów, zasypuje ją perłami – daje podstawę do wyobrażenia dalszej zmiany. W spektaklu partnerską funkcję pełnią obiekty – sznur pereł, który ma na sobie performerka. Zwisając z szyi na plecy, plączą jej ciało, a gdy zbiera je już z podłogi (rozrywając wcześniej w gwałtownym geście), bada przy tym ich substancjalność, ciężar, kształt. To one też odsyłają do archetypu kobiety i jej cielesnego obrazu kreowanego w spojrzeniach patrzących, do którego to spojrzenia przypisane są też konkretne symbole (perły stereotypowo kojarzone z kobiecością). Nagość służy tu grze z takim spojrzeniem – jest nieoczywista, odkrywana fragmentarycznie, a jednocześnie nieco manifestacyjna, jakby tę grę w dekodowanie społecznych znaków miał wygrać nie tyle zakorzeniony w nas archetyp, ile raczej jego fragmentaryczny i niepełny obraz. Ciało jest tu w kreacji stawania się, w rozpadzie i dążeniu do integracji, widziane w detalach, w nagle odsłanianych możliwościach. Jest tym naczyniem, które można zapełnić – chwilą i tym, co ona przynosi. Ostatnia scena, w której performerka gra na perkusji – to jedna z odsłon tych możliwości, zdumiewająca, wybuchowa."

„Oglądając festiwal” relacja Karoliny Wycisk z I edycji Krakowskiego Festiwalu Tańca 

THE VESSEL
Krakowskie Centrum Choreograficzne | Karolina Kraczkowska

choreografia
Karolina Kraczkowska

konsultacje muzyczne
Piotr Przewoźniak, Oskar Podolski

Konsultacje dramaturgiczne
Maciej Sado

światło
Marek Zieliński

obsada
Karolina Kraczkowska

czas trwania
40 min

fotografie
Karolina Kraczkowska
Klaudyna Schubert

premiera
11 sierpnia 2021

Najbliższe spektakle

Mój ogon i ja | kolektyw Holobiont

11 grudnia 2022,
Centrum Kultury w Lublinie

Dowiedz się więcej

Do łez | Bartek Woszczyński / B’cause Company

10 grudnia 2021,
Centrum Kultury w Lublinie

Dowiedz się więcej

W moim początku jest mój kres | Klub Żak, Gdańsk

27 listopada 2022,
Klub Żak, Gdańsk

Dowiedz się więcej

Empty Bodies | Centrum Kultury w Lublinie

27 listopada 2022,
Centrum Kultury w Lublinie

Dowiedz się więcej

Do łez | Wałeckie Centrum Kultury

26 listopada 2022,
Wałeckie Centrum Kultury

Dowiedz się więcej

W moim początku jest mój kres | Ełckie Centrum Kultury

23 listopada 2022,
Ełckie Centrum Kultury

Dowiedz się więcej