Połączenie tańca i teatru, starego bawoła w nowych baletkach i dzika ze skrzydłami to najnowsze dzieło polskiego choreografa Macieja Kuźmińskiego i reżysera emigranta z USA Paula Bargetto. Wynikiem ich kolaboracji jest spektakl napięty jak lina linoskoczka, który gardzi strachem, który skacze odważnie nad przepaścią i śmieje się z lekka pogardą by – mamy nadzieję – zapewnić Państwu rozrywkę najwyższego lotu.
Ale najpierw musimy was ostrzec. Choć puszczamy oko – ta gra nie jest zabawą.
Żyjemy bowiem w bardzo niepewnych czasach, a płaskowyż, na którym rodzimy dzieci i budujemy domy, zbudowany jest z ruchomych piasków i nagrobków. Wszystko, co kiedyś było nam drogie, co zdawało się być autentyczne, niewinne i dobre, zostało zawiane przez wiatr międzynarodowego handlu. Sprawiedliwość i moralność stały się tylko ziarnem w oku wszystko wiedzącego i widzącego cyklonu mediów a–społecznościowych.
Nasz ukochany naród – nękany podziałami, rozwieszony jak pranie między biegunami – pęka z napięcia jak guma w za małych majkach. Jesteśmy podejrzliwi, nieufni, wieszamy psy na wszystkim i wszystkich. Uczestniczymy w ruchu konspiracyjno-rekonstrukcyjnym, skanujemy horyzont, ekshumujemy resztki tradycji, wypatrujemy zbawiciela, który pokazałby nam drogę wyjścia.
Spektakl zawiera sceny odnoszące się do tematyki religijnej, które pomimo ich satyrycznego charakteru mogą być uznane za kontrowersyjne. Wszelkie sceny przedstawione w spektaklu są odzwierciedleniem wyłącznie wizji artystycznej.
Bardzo intensywny, ciekawy i gęsty spektakl, daleko wykraczający poza teatr tańca. Pełen słów i urzekających scen tanecznych, nawiązujący celnie do współczesności, bardzo publicystyczny. I w sposób wielowymiarowy opowiadający o Polsce. Znakomicie pomieścił polskie fobie, bolączki, mity, dotknął tematów tabu, sięgnął po nieoczywiste środki.
Monika Żmijewska, Gazeta Wyborcza
Bardzo intensywny, ciekawy i gęsty spektakl, daleko wykraczający poza teatr tańca. Pełen słów i urzekających scen tanecznych, nawiązujący celnie do współczesności, bardzo publicystyczny. I w sposób wielowymiarowy opowiadający o Polsce. Znakomicie pomieścił polskie fobie, bolączki, mity, dotknął tematów tabu, sięgnął po nieoczywiste środki.
Monika Żmijewska, Gazeta Wyborcza
Podważając to, co niepodważalne i dystansując się wobec narodowych świętości, artyści zadają niełatwe pytania i prowokują. To niezwykle cenna okazja, którą dziś daje nam tylko sztuka, by nie pozostawać bezkrytycznym uczestnikiem, ale odważnie podejmować refleksję, nie przyjmując na wiarę tego, co podsuwa nam dziś rynek idei. […] Jeśli chcemy dosięgnąć realu, powinniśmy być gotowi na tę trudną konfrontację.
Joanna Sarnecka, portal taniecpolska.pl
kosmopolityczny bigos, dekonstruujący narodowe symbole, drwiący z wzniosłych wartości i ideałów, a przy tym okraszony brytyjskim humorem. […] Tancerze występujący w spektaklu nie mają łatwego zadania, ale doskonale radzą sobie z wymagającym scenariuszem – zarówno tanecznie, jak i aktorsko.
Magdalena Mirkut-Majeranek, Dziennik Teatralny
Teatr Rozbark może nie wyważa drzwi tańcem współczesnym, za to w zestawieniu ze słowem – robi niesamowite wrażenie.
Jerzy Doroszkiewicz, Kurier Poranny
Plateau
Teatr Rozbark | Kuźmiński / Bargetto
kreacja i wykonanie
Monika Witkowska #Polska, Karolina Kardasz #Marka, Oscar Mafa #Król, Wojciech Marek Kozak #Królowa, Paweł Kozłowski #Kameleon, Alexey Torgunakov #CzarnyPies
choreografia, opracowanie muzyczne
Maciej Kuźmiński
reżyseria, dramaturgia
Paul Bargetto
scenografia, kostiumy, plakat
Ilona Binarsch
oświetlenie
Paweł Murlik
teksty
Paul Bargetto, Marta Jagniewska-Bargetto
asystent choreografa, wsparcie produkcyjne
Paweł Urbanowicz
druga obsada
Wiktoria Zawadzka, Omar Karabulut
czas trwania
100 min
premiera
23 wrzesień 2019
produkcja
Anna Wróblowska (Rozbark), Maciej Kuźmiński
Producent
Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK
wideo
Paweł Gawlock Szymkowiak
zdjęcia
Aleksander Joachimiak
Spektakl w Sieci wspiera Teatr Rozbark


Najbliższe spektakle
Gemini Tryptyk | Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski
30 maja 2022,
Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski
manRay. Barbarzyńca | Centrum Kultury w Lublinie
21 maja 2022,
Centrum Kultury w Lublinie
Empty Bodies | Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej
15 maja 2022,
Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej
manRay. Barbarzyńca | Centrum Teatru i Tańca
13 maja 2022,
Centrum Teatru i Tańca, Warszawa
Gemini Tryptyk | Teatr Wybrzeże – Scena kameralna, Sopot
10 maja 2022,
Teatr Wybrzeże – Scena kameralna, Sopot
W moim początku jest mój kres | Kielecki Teatr Tańca
28 kwietnia 2022,
Kielecki Teatr Tańca, Kielce