Pierwszy spektakl Kuźmińskiego dla Teatru Tańca Caro to złożony z okruchów wspomnień kalejdoskop obrazów, który ukazuje człowieka zawieszonego w przestrzeni, gdzie czas nie płynie linearnie. Powracające i pozornie niezwiązane ze sobą sceny nawiązują do współczesnego, fragmentarycznego świata, którego wirtualne i rzeczywiste sfery zlewają się między sobą.
Pięcioro tancerzy tworzy obraz rodziny, ukazanej w ponadczasowym ujęciu. Sceniczne postaci, każda ze swoją historią i pragnieniami, poruszają się w surrealistycznej przestrzeni zamieszkałej na stałe jedynie przez meble I ubrania – doskonałe nośniki czasu i pamięci.Ukazani na przemian w ruchu i zawieszeniu bohaterowie stają się częścią archipelagu wspomnień, który stopniowo wyłania się jako obrazy na długo zapadający w pamięć widza.
Choreograf w konsekwentny ukazuje osamotnienie jednostki poprzez zamierzony brak dotyku fizycznego między aktorami. Często wykorzystywane przez niego wyraziste, barwne obrazy sceniczne potęgują wrażenie przemieszczasnia się aktorów w przestrzeni. Twórca kontrastuje to jednak z momentami zawieszenia, w których człowiek ukazany jest w zwolnionym tempie, albo wręcz w boleśnie przedłużonym bezruchu. Fragmentaryczność kompozycji, egzystencjalna tematyka oraz nawiązania do filozofii XXI w. ( w tym wypadku koncepcja time-image Gillesa Deleuze’a ) składają się na stopniowo wyłaniający się styl Macieja Kuźmińskiego.
-
- choreografia, dźwięk, produkcja
- Maciej Kuźmiński
-
- wykonanie i kreacja
- Anna Mikuła, Grzegorz Łabuda, Monika Witkowska, Zuzanna Kasprzyk, Karol Miękina
-
- dramaturgia i prowadzenie aktorskie
- Adam Hypki
-
- reżyseria oświetlenia
- Ewa Garniec
-
- kostiumy
- Justyna Jakubczyk-Lassota
-
- czas trwania
- 70 min
-
- producenci
- Teatr Tańca Caro wraz z Centrum Kultury i Sztuki im. A. Meżeryckiego w Siedlcach, Miejski Dom Kultury w Zduńskiej Woli, JOHAN Centrum w Pilźnie
-
- wsparcie
- Centrum Kultury i Sztuki im. A. Meżeryckiego w Siedlcach, Miejski Dom Kultury w Zduńskiej Woli, JOHAN Centrum w Pilźnie, Visegrad Artist Residency Fund – granty dla sztuk performatywnych, Wschodnioeuropejska Platforma Sztuk Performatywnych – wsparcie z programu małych grantów, Instytut Muzyki i Tańca – wsparcie z programu “Scena dla Tańca 2017”
-
- Archipelag jest o élan vital, o przeżywaniu życia, nie o czytaniu czy myśleniu o nim – nawet jeśli spektakl źródłowo wychodzi od myśli filozoficznej XX wieku – ale o samym życiu. Archipelag jest bardzo wizualny , plastyczny, przede wszystkim dlatego, że składa się z wycinków, z niewielkich scen-obrazów, które zostały wniesione do projektu przez samych tancerzy. Jest hybrydą zbudowaną z ich własnych doświadczeń, wspomnień oraz wyobrażeń inspirowanych na przykład obrazami filmowymi. Jednym z takich filmów było Zwierciadło Tarkowskiego, które w pewnym sensie stało się naszym punktem odniesienia.
- Adam Hypki
- w wywiadzie dla portalu taniecpolska.pl

foto Katarzyna Machniewicz, na zdjęciu Karol Miękina

foto Katarzyna Machniewicz, na zdjęciu Grzegorz Łabuda, Zuzanna Kasprzyk, Monika Witkowska

foto Katarzyna Machniewicz, na zdjęciu Zuzanna Kasprzyk

foto Katarzyna Machniewicz, na zdjęciu Monika Witkowska, Anna Mikuła

foto Katarzyna Machniewicz, na zdjęciu Monika Witkowska, Karol Miękina

foto Katarzyna Machniewicz

design Maciej Kuźmiński, fotografie Katarzyna Machniewicz

produkcja i wsparcie